Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

onsdag 11 september 2013

Slopade polisnotor till idrotts- och kulturarrangörer

Äntligen kom beskedet från regeringen att man ska slopa att ta betalt för polisbevakning vid idrotts- och kulturevenemang. Frågan har varit hett diskuterad under en längre tid. I oktober 2011 fattades ett beslut om att föreningar som drivs som aktiebolag hädanefter skulle stå för kostnaderna för polisbevakningen runt matcherna. Inom fotboll är det AIK. Djurgården, Hammarby och Örebro det gäller. Inom hockey är det AIK, Djurgården, Leksand, Malmö och Växjö.

Personligen  tycker jag det är konstigt att bara dessa klubbar ska betala. Polisen sköter sitt arbete genom anslag från skattemedel och då är dessa kostnader redan betalda. Klubbarna lägger ner stora pengar på säkerheten inne på arenorna. Ytterligare kostnader hade knäckt flera klubbar tror jag.

Så här skriver regeringen på sin hemsida:
"Den som i vinstsyfte anordnar en offentlig tillställning, t.ex. en fotbollsmatch eller en festival, ska enligt ordningslagen ersätta polismyndighetens kostnader för att hålla ordning vid tillställningen.

Regleringen, som har funnits under lång tid, har under senare tid varit föremål för en intensiv debatt. Det är inte bara företrädare för idrottsrörelsen som är kritiska till den nuvarande ordningen. Regleringen ifrågasätts av olika skäl och av skilda intressenter. Kritiken går bland annat ut på att regleringen ger upphov till avgränsnings och tillämpningsproblem. En annan synpunkt, som bland annat framförts av Konkurrensverket, tar sikte på att det från konkurrenssynpunkt är väsentligt att alla potentiella arrangörer behandlas lika.
Bedömningen görs nu att nackdelarna med regleringen överväger fördelarna. Det är mot den bakgrunden som regeringen går fram med förslaget att avskaffa ersättningsskyldigheten både för arrangörer av idrotts- och kulturevenemang.
Förslaget lämnas i budgetpropositionen där det föreslås att lagändringarna träder i kraft den 1 januari 2014. Förslaget innebär alltså att den som anordnar t.ex. en festival eller en fotbollsmatch efter årsskiftet inte kommer att vara ersättningsskyldig för polisens insatser."

Det finns ett antal källor för vidare läsning. Här, här, här, här, här och här är några.

1 kommentar:

  1. Dåligt beslut. Klubbarna kommer aldrig ta fullt ansvar för sina huliganers härjningar
    utan denna kostnad. Jag är besviken! Som inte sportintresserad tycker jag det är fel att skattebetalarna skall stå för detta.


    Ps. När det gäller hiv så skulle man kunna förbjuda analsex som en markering på vad samhället tycker. Då blir det kanske färre HIV fall. Ds.

    SvaraRadera