Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

tisdag 24 september 2013

Färre dör av aids

Antalet infekterade med hiv och döda av aids minskar tack vare att fler får tillgång till vård och behandling. FN släppte en rapport igår som visar på detta.

Totalt dog 1.6 miljoner i aidsrelaterade dödsfall under förra året. Det är nästan 1 miljon människor mindre än 2005. Även antalet nyinfekterade fortsätter att minska. 2012 var det 2,5 miljoner människor vilket är 200000 färre än under 2011.

Det är svårt att prata om glädjande siffror då oerhört många, både direkt och indirekt, fortfarande drabbas av hivviruset och dess konsekvenser - medicinska såväl som psykosociala. Det går åt rätt håll, men det finns mycket kvar att göra. Man måste jobba på flera fronter även om tillgången till just behandling är oerhört viktig.

Källa: DN, UNAIDS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar