Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

torsdag 3 februari 2011

Utbildning med Idrottsnämnden

I tisdags hade vi en heldagsutbildning med Idrottsnämnden. Inledningstalade gjorde nämndens ordförande Regina Kevius, bilden nedan.

Sen fortsatte dagen med föredrag från idrottsförvaltningens olika tjänstemän som handlade om förvaltningens organisation och huvudinriktning, den svenska idrottsrörelsen i stort, verksamhetsplan 2011, investeringsbehov och vilka anläggningar som staden har.

Vi fick också en mycket intressant presentation om Stockholmarnas idrotts- och fritidsvanor. Nedslående var dock att idrottandet bland våra unga sjunker. Det är oroväckande eftersom idrottande och hälsa är så nära förknippat med varandra. Det är något som nämnden gett förvaltningen i uppdrag att jobba med under året.

Vi fick också en föredragning om nästa års 100-års jubileum av de olympiska sommarspelen i Stockholm 1912. Det känns nästan smått overkligt att Sverige har arrangerat ett sommar-OS, men det gjorde vi. Sverige tog 67 (sextiosju) medaljer under detta OS. En bedrift som knappast lär återupprepas.

Nedan kan man se några av nämndens viktiga mål.

I övrigt kan man nämna att staden bl.a. äger och driftar 14 simhallar, 40 idrottshallar, 25 naturgräsplaner, 55 konstgräsplaner, 85 grusplaner, ca. 200 gymnastikhallar, 12 ishallar, 4 konstfrusna bandybanor, 5 ridhus och har 30 sjöar för fritidsfiske. Rätt imponerande tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar