Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

torsdag 17 februari 2011

Höga böter för derbyskandalen 22 december 2010

                  Bilden är hämtad från ABC-nyheterna.

Idag kom beslutet från Svenska ishockeyförbundets disciplinnämnd som dömer AIK och Djurgården till dryga böter på grund av den ordningsstörning som uppstod. AIK, som arrangerade matchen, döms att betala 200 000 kr medan Djurgården döms att betala 125 000 kr.

"I matchdelegatens rapport står det att flera upplopp och slagsmål uppstod, avspärrningar bröts, rökbomber avfyrades och smällare sköts iväg. Efter derbyt anmäldes 21 brott och polisen har 32 misstänkta gärningsmän", skriver DN.

AIK och DIF motsatte sig beslutet och menar att det bara drabbar klubbarna ekonomiskt. Det kan man förstå, men händelsen strax före jul kan knappast gå förbi obemärkt och klubbarna är trots allt ansvariga för vad som händer på arenorna.

DN fortsätter att skriva att ”händelserna saknar motstycke inom svensk ishockey och det som inträffat bör därför tas på stort allvar. Nämnden ser särskilt allvarligt på händelsen där nätbarriärerna brutits och supportrarnas agerande tvingat sittplatspubliken att lämna sina platser”, skriver nämnden. Det omfattande säkerhetsarbete som klubbarna vidtog inför och under matchen fick disciplinnämnden att ge böter i ”mildrande riktning”. Därför stannade det högsta bötesbeloppet vid 200.000 kronor i stället för maxbeloppet 500.000 kronor."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar