Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

tisdag 12 november 2013

Hur bra är ditt län på sexualpolitik, vård och hälsa?


Sverigebarometern är RFSU:s rikstäckande granskning av Sveriges landsting och regioner. I årets upplaga har vi kartlagt skillnader i preventivmedelssubventioner, ungdomsmottagningarnas resurser, skillnader mellan regler för assisterad befruktning, samt möjligheten att sterilisera sig.
Stora skillnader om du vill sterilisera dig
Socialstyrelsen har tydligt markerat att alla landsting måste erbjuda sterilisering, även utan medicinska skäl. Trots det råder stora skillnader i möjligheten att sterilisera sig. På vissa ställen finns inte denna vårdtjänst alls, på andra ställen är det väldigt dyrt medan det i vissa landsting kostar som ett vanligt sjukhusbesök.
Riktlinjer för preventivmedelssubventioner
I höst förväntas de flesta landsting ändra sina preventivmedelssubventioner för unga. Då RFSU anser att tillgång till säkra preventivmedel är en rättighet, uppmanas landstingen att visa att man prioriterar ungas sexuella och reproduktiva hälsa. Skillnaderna i tillgång till sexuell och reproduktiv hälsa är skillnader som kan vara avgörande för människors hälsa och välbefinnande. RFSU ser tydliga resultat av vad som händer när man gör satsningar på ungas sexuella och reproduktiva hälsa. I Norrbotten, där man erbjuder ett brett urval av preventivmedel helt gratis, har aborterna minskat med 7 procent i åldersgruppen 18-26 år.
Var du bor styr tillgången på preventivmedel
Särskilt oroväckande är skillnaderna för unga människor. Vad du får betala och vilket utbud du har gällande preventivmedel är idag olika beroende av var du bor. Dessutom: två av tre av ungdomsmottagningarna stängde eller drog ner på öppettiderna i somras - en tid på året då de behövs som mest.
RFSU:s förslag för bättre sexuell och reproduktiv hälsa:
  • Tillgången till sexuell och reproduktiv hälsa ska vara jämlik i Sverige. Det ska inte vara en fråga om bostadsort eller privatekonomi.
  • Tydligare satsningar på ungas sexuella och reproduktiva hälsa: gratis preventivmedel för alla unga till och med 25 år på lika villkor i hela landet och ett brett utbud av metoder och preparat, samt ökade resurser till ungdomsmottagningar.
  • Prioriteringar och ökade resurser gällande vård för ofrivilligt barnlösa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar