Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

tisdag 13 april 2010

SVT Kobra om hiv

Ikväll fokuserade SVT:s Kobra sitt program om hiv. Jag tyckte det var ett bra och informativt program om hiv från 1980-talet och framåt och beskrev de utmaningar som hivpositiva lever med idag. Bl.a. deltog Andreas Lundstedt, från popgruppen Alcazar, om hur det var när han fick sitt hivbesked och hur svårt det var för honom att berätta för omgivningen - i den mån man nu känner att man vill och orkar göra det. I QX var en blänkare om honom och tv-programmet där man fokuserade just på det kring honom.

En annan som deltog i programmet var Anna-Maria Sörberg. Anna-Maria som har skrivit en bok som heter Det sjuka. "Anna-Maria Sörberg träffar i sin bok Det Sjuka ett antal "hivmän" och en "hivkvinna" som avtjänar förhållandevis långa fängelsestraff för att de har undlåtit att informera sina sexpartners om sin hivstatus – även i fall där smitta inte har överförts."

Detta är en fråga som jag och Hiv-Sverige har jobbat med under flera år. Det är ett komplext ämne, men som inte desto mindre måste uppmärksammas. Ett av problemen är den lagstiftning (smittskyddslagen) som vi har i Sverige som lägger allt smittskyddsansvar på den som vet att han/hon har hiv. Trots att vi vet att många fall där hiv överförs sker från personer som inte känner till sin status. En lagstiftning som också skapar ett stort stigma mot gruppen hivpositiva och som gör det svårt att vara öppen i situationer som kräver det.

För att komma ifrån detta måste vi börja prata om hiv på ett bra och realistiskt sätt och också betona allas ansvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar