Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

söndag 21 februari 2010

Tänk efter före om kvotering

Idag kan man läsa en debattartikel på SVD av Alice Teodorescu - jurist och grundare av nätverket En plats i himlen för kvinnor som hjälper varandra. Hon beskriver faran med kvotering och onyttan av att faktiskt inte ha kvalificerat sig till olika positioner i samhället mer än på grund av sitt kön, sin funktionsnedsättning eller sin sexualitet - bara för att ta några exempel.

Hon skriver att "för alla kvinnor, såväl kvoterade som övriga, har nya utmaningar uppstått. De inkvoterades kompetens blir ifrågasatt; de som har tagit sig fram på egen hand misstänkliggörs och beskylls för att vara inkvoterade och därmed inkompetenta. Gårdagens potentiella vinnare har blivit morgondagens säkra förlorare."

Så sant så sant. Vill man komma åt problemen med att öka mångfalden i samhället måste man ta tag i de underliggande problemen. Inte tvinga in folk på olika positioner som dessutom riskerar att förstärka tidigare motstånd istället för att göra något åt den okunskap och fördomar som lurar i bakgrunden. Först då blir det en naturlig och accepterad mångfald i olika delar av samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar