Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

torsdag 10 december 2009

Det svenska biståndet

Sverige kan vara stolt över det bistånd och partnerskap som vi haft med utvecklingsländer världen över anser jag. Dock är det på tiden att vi på ett genomgripande sätt faktiskt ser över vad vi har gjort och inte minst på vad vi ska göra i framtiden. Därför tycker jag att det är bra att biståndsminister Gunilla Carlsson tar tag i denna fråga. Igår lanserade biståndsministern nästa steg i reformeringen av det svenska biståndet.

"I arbetet med att skapa ett modernt, effektivt och öppet bistånd framträder tre stora hinder - förekomsten av korruption, otydligheten kring biståndets resultat, samt bristen på innovation och anpassning av insatser till verklighetens behov. För att överkomma dessa hinder vill jag nu öppna biståndet med ökad transparens och nytänkande, säger biståndsminister Gunilla Carlsson."

En bra och nödvändig process. Jag tycker också att tidigare åtgärd av nuvarande regering att biståndet ska ta sikte på kvalitet istället för kvantitet är bra.

Vidare kan man i pressmeddelandet läsa att "utvecklingsekonomers kunskap och förståelse för mänskligt beteende kan komma till stor nytta vid formandet av biståndssatsningar. Därför kommer flera svenska utvecklingsekonomer, både inom
national- och företagsekonomin, få i uppdrag att under våren inkomma med forskningsöversikter som tar fasta på tre centrala frågor:
- Vad krävs för att åstadkomma verklig utveckling i utvecklingsländer?
- Vilken typ av bistånd har gjort mest nytta?
- Hur kan man utforma en budgeteringsprincip som gör biståndet förutsägbart?"

Det är ansvarstagande det.

http://www.regeringen.se/sb/d/12408/a/136813

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar