Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

tisdag 31 maj 2011

Huliganregister

Nu har Datainspektionen gett Djurgården tillstånd att registrera personer som inte är välkomna till arenan. Personer som gjort sig skyldiga till fotbollsrelaterat våld. Tanken är att man genom registret ska kunna mota dessa personer i grind. Tidigare har klubbarna inte haft möjligheten att sprida den informationen (i ett register) till de som sköter insläppen.

- Det har varit ett problem med tillämpningen med både tillträdesförbuden och arrangörsavstängningar då personerna vid framförallt tillträdesförbuden varit okända för oss vilket inneburit att vi inte haft en aning om vilka som träffats av portförbjudningen, säger Mats Jonsson som är evenemangsansvarig på Djurgården Fotboll.

”Ett glädjande beslut”, säger regeringens samordnare Per Unckel i DN. Nu följer bland andra Malmö FF och AIK efter med egna ansökningar.

Enligt Djurgården Fotboll kommer man nu att ta fram ett databasverktyg för att på ett tryggt och säkert sätt kunna hantera denna typ av uppgifter. De övriga villkoren som Datainspektionen i beslutet uppställer som krav kommer också att garanteras. Djurgårdens registerföring kommer härefter att stå under Datainspektionens tillsyn vilket säkerställer att uppgifterna inte kommer att spridas till personer som inte har rätt att ta del av informationen.

Fakta: Datainspektionens beslut
Enligt personuppgiftslagen får normalt bara myndigheter hantera personuppgifter som rör brott eller misstänkta brott.
Datainspektionen (DI) ger nu Djurgården ett undantag, förutsatt att:
• Klubben raderar personuppgifter så snart ett ärende mot en person avskrivits.
• Klubben informerar alla som finns med i registret.
• Klubben har en hög IT-säkerhet för att skydda uppgifterna i registret.
Undantaget gäller till och med den 30 juni 2013, därefter ska en ny prövning göras.
I registret ska klubben föra in bland annat namn, personnummer, adress och eventuella bilder från exempelvis övervakningskameror.
Uppgifterna kommer att sparas i två år efter det att en avstängning löpt ut.

 Mer om det här kan man läsa här, här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar