Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

torsdag 1 juli 2010

Stort förtroende för Moderaternas rättspolitik

I Expressen kunde man idag läsa ett TT-meddelande att "drygt 65 procent av svenskarna har stort förtroende för svenskt rättsväsende. Och störst förtroende känner de i det avseendet för Moderaterna."

– Förtroendet har ökat sedan 2006. Det tyder på att vi är på rätt väg med de politiska besluten, sade justitieminister Beatrice Ask när hon på torsdagen presenterade undersökningen.


Frågan är om folks ökade förtroende stämmer med den faktiska brottsutvecklingen. Under 2002-2006 minskade antalet anmälda brott med knappt en procent. Under 2006- 2009 ökade anmälningarna med 15 procent.


– Om man har förtroende för rättsväsendet så anmäler man också brott. Vi ser till exempel när det gäller kvinnovåld, att om man tror att man får ett bra bemötande och behandlas schyst, då anmäler man också, annars låter man bli. Jag tror att våra stora insatser mot kvinnovåld har inneburit att fler anmäler och det är bra, sade Beatrice Ask till TT.
Undersökningen gjordes den 21-29 juni och omfattade 1 008 personer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar