Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

onsdag 13 april 2011

Vårpropositionen

Ansvar för jobben

Sveriges ekonomi växer i snabb takt, arbetslösheten sjunker och de offentliga finanserna väntas visa överskott redan i år. Därmed har förutsättningarna förbättrats för att regeringen kan genomföra åtgärder för fler i arbete och förbättrad välfärd. För att föra Sverige mot full sysselsättning och minska utanförskapet kommer regeringen i budgetpropositionen för 2012 att prioritera åtgärder för:

Fler i arbete
I fokus står fortsatta reformer för fler i arbete och fler och växande företag för högre tillväxt. Regeringen prioriterar ytterligare jobbskatteavdrag och höjd nedre skiktgräns för statlig inkomstskatt kombinerat med sänkt inkomstskatt för pensionärer och sänkt restaurangmoms.

Ett robust finansiellt system
Ett stabilt finansiellt system är av central betydelse för ekonomin. Regeringen kommer att pröva åtgärder som motverkar risker kopplade till hushållens skuldsättning respektive bankernas risktagande och exponering i utlandet. Möjligheterna att öka kraven på bankernas egna kapital ska ses över. Detta för att göra dem mer motståndskraftiga mot finansiell oro. Dessutom bör övergångsreglerna för de svenska bankernas kapitaltäckning förlängas så att kapitaltäckningskraven inte blir lägre än i dag.

Ett högklassigt utbildningssystem
En väl fungerande utbildning stärker Sveriges konkurrenskraft samt förbättrar individers kunskaper och livschanser. Åren 2011 och 2012 kommer att bli två av de mest reformintensiva åren i svensk utbildningshistoria. Trots detta kan det behövas ytterligare åtgärder för att möta kvarvarande brister inom utbildningssystemet. Regeringen anser att det är fortsatt angeläget att höja statusen på läraryrket, till exempel genom att på olika sätt premiera duktiga lärare.

Välfärd med hög kvalitet
Den offentliga och solidariskt finansierade välfärden ska hålla högsta möjliga kvalitet och komma alla till del. Regeringen har genomfört ett antal reformer för höjd kvalitet, mer valfrihet och ökad tillgänglighet i välfärden. Framöver riktas politiken in på att fortsätta stärka kvaliteten, tillgängligheten och valfriheten i sjukvården och äldreomsorgen samt förbättra utsatta barn och ungdomars situation. Dessutom vill regeringen fortsätta att förbättra resultaten och effektiviteten i rättsväsendet.

Hållbar tillväxt i alla delar av Sverige
Regeringen vill förbättra förutsättningarna för att driva företag, arbeta och bo i alla delar av landet. Sverige ska dra nytta av energiomställningen inom de gröna näringarna och människors intresse för turism, lokalproducerad mat och upplevelser i naturen. God tillgänglighet till kommersiell och offentlig service samt digital och fysisk infrastruktur är viktigt för hållbar tillväxt i hela Sverige.

Utgiftstak för 2015 på 1123 miljarder kronor
I vårpropositionen beräknar också regeringen storleken på utgiftstaket för 2015. Regeringen bedömer att utgiftstaket bör uppgå till 1123 miljarder kronor. Det innebär en ökning med 20 miljarder kronor jämfört med året före och att budgeteringsmarginalen därmed ökar i något långsammare takt.

Källa: Moderaternas hemsida

Läs mer på regeringens hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar