Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

söndag 12 december 2010

Studiebesök till Bryssel och Christofer Fjellner

I onsdags åkte vi ett gäng från Öppna Moderater för att göra ett studiebesök i Bryssel och till EU-parlamentarikern Christofer Fjellner. Vi var 20 glada resenärer som åkte ner för att se EU-parlamentet och för att lära oss mer om EU och hur man jobbar i Bryssel. Personligen har jag varit där ett 10-tal gånger i och med att jag under ett antal år suttit med i ett informellt rådgivande hivnätverk till EU-Kommissionen. Dock finns det alltid nya saker att lära, så även denna gång.

På onsdag eftermiddag träffade vi Christofer och fick höra honom berätta om hans arbete, men fick även möjlighet att ställa frågor till honom. Jag träffade Christofer för första gången för ett drygt år sen på en konferens i Stockholm som hette HIV in Europe, där han var en av huvudtalarna. Därför bad jag att han berättade mer om den konferensen och hans arbete med hiv och folkhälsofrågor. Jag bad också att han berättade om hans erfarenhet av lobbyister och av olika uppvaktningar av honom som EU-parlamentariker. Efter det träffade vi Kristina Lutz, som är kanslichef. Tiden blev tyvärr inte så lång tid för henne att berätta om sitt arbete. Henne har de flesta av oss träffat en hel del tidigare då hon är en varm anhängare av Öppna Moderater.

Förutom goda middagar och nätverkande gruppen emellan så hann vi även med att träffa JKL, en PR-byrå som Göran Persson värvades till efter att han avgått som partiledare, och EU-parlamentets HBT-nätverk. Jag anordnade även ett studiebesök på IPPF (International Planned Parenthood federation). IPPF som jag har jobbat med en hel del genom åren kring deras, och så klart mitt, hivarbete. IPPF är den internationella motsvarigheten till RFSU här i Sverige.

Jag måste säga att det var en bra resa med ett bra program som gav nya insikter och kunskaper och några nya kontakter. På bilden nedan kan man i princip se alla som var med på resan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar